Představte si situaci: na pracovním pohovoru máte pod kontrolou celý dialog, správně a pohotově dokážete reagovat na otázky, ovládáte všechny informace o firmě a vaše sebevědomí jen podtrhuje působivý životopis. O pár dní na to vám přijde zpráva, že jste neuspěli. Ale jak je to možné? Příčinou mohla být právě neverbální komunikace.
Někdy nemusí být chybou to, co jste říkali, ale to, co jste udělali. Neverbální komunikace má zvláštní moc vystavovat na povrch informace o vaší osobě, charakteru, vlastnostech bez kontroly vašeho vědomí. Je všeobecně známo, že 90% z celkové komunikace připadá právě té neverbální. Teď si představte, že celou svou námahu při přípravě na pohovor vkládáte pouze do 10% verbální komunikace a nakonec o vás rozhodně držení těla, oční kontakt, či obyčejné podání ruky.
Není se čemu divit. Projevy neverbální komunikace většina lidí vnímá přirozeně a nevěnuje jim hlubší pozornost. Pracovní pohovor je však místem, kde zkušení personalisté registrují každý váš pohyb a slovo aby vás následně vyhodnotili jako celek. Proto je nezbytné, abyste i této části komunikace věnovali adekvátní přípravu.
Oční kontakt – oko jako okno do vašeho nitra
Oči mají zajímavou vlastnost vysílat signály, které lze zachytit vědomě, ale mozek je podvědomě zpracovává. Tento způsob neverbální komunikace je natolik důležitý, že jeho projevy výrazně ovlivňují směr, někdy i výsledek rozhovoru. Je úplně jedno, jestli dialog probíhá na formální úrovni nebo se bavíte s přítelem o fotbalovém zápase. Díváním do očí vysíláme svému okolí zprávu o míře našeho zájmu, pozornosti, ale i sebevědomí či důvěry k dané osobě.
Během pracovního pohovoru mají uchazeči často problém s rytmickou synchronizací očního kontaktu s personalistou. Pokud mu věnujeme příliš dlouhý upřený pohled, můžeme působit nepřirozeně, až nepříjemně. Pokud jsme zase schopni se na někoho dívat jen 1-2 sekundy a stále odvracet zrak, bude nás personalista považovat za nedůvěryhodné. Ideální čas pro udržení očního kontaktu je 7-10 sekund.
Držení těla
Hlavním problém uchazečů na pracovních pohovorech je právě držení těla. Žádné vaše odpovědi, jakkoli správné, nebudou brány vážně, pokud se při nich tváříte lhostejně a nezúčastněně. Takovými signály dáváte najevo:
-Zaklánění- Lenost a arogance
-Naklánění- agresivita
-Hrbení- lenost
Ideální držení těla spočívá v hledání neutrální polohy, tedy vzpřímené sezení, ramena spuštěná dolů, dýchejte zhluboka, nohy musíte držet pevně na zemi a jejich váhu držet rovnoměrně na patách.
Pozor si dejte na překřížení rukou, což signalizuje defenzivní postoj. Přístupnost se dává najevo jednoduchým spuštěním rukou po obou stranách.
Nepříjemným zlozvykem bývá i přílišné přikyvování hlavou. Přikyvování má velký význam při signalizaci našeho zájmu, ale jeho přehánění může mít za výsledek přesně opačný efekt. Ideální je přikývnout dvakrát a přidat nevtíravý úsměv na znamení souhlasu a pochopení.
Správná neverbální komunikace je podmínkou, kterou si musí vštípit každý sám, a která vypovídá o míře naší způsobilosti na pracovním pohovoru.
Pokud chcete vědět, jak správně odhadnout neverbální komunikaci v běžných rozhovorech, doporučujeme video:
https://www.youtube.com/