Žádosti o spojení na sociální síti LinkedIn: přijímat všechny, kteří k Vám přijdou?
Tým Proplusco
Sociální síť Linkedin zaměřenou na kariéru a vaší osobní prezentaci v této oblasti rozhodně už není potřeba nikomu představovat. Tak jako slouží při hledání nové práce, využívají ji i personalisté, aby si uchazeče mohli pořádně „proklepnout“. Na to, aby byl pro vás Linkedin skutečně užitečný a přínosný, je vhodné naučit se s ním pracovat a naplno využít potenciál vašeho profilu. Na to existují různé přístupy a strategie. Tentokrát se zaměříme na přijímání, resp. odmítání žádostí o spojení.
Sociální sítě se staly běžnou součástí našich životů a to hned ve více oblastech. Některé využíváme ke komunikaci s přáteli, jiné na prohlížení a sdílení obrázků, Linkedin je sociální sítí zaměřenou na kariéru. Tak jak si na Facebooku můžete přidávat mezi své kontakty přátele, na Linkedin to funguje podobně, akorát jde o „spojení“ a váš pracovní život.
Získávání spojení je obvykle jednou z prvních činností, kterou začnete dělat po vyplnění svého, profesního profilu. Linkedin vám začne na odeslání žádosti o spojení nabízet vaše rodinné příslušníky, přátele, známé a kolegy. Tím to však celé pouze začíná. Platí v případě spojení na Linkedin pravidlo „čím víc, tím lepé“, nebo je vhodnější zachovat si ostražitost a kontakty si starostlivě vybírat?
Jaký je účel spojení na sociální síti Linkedin?
Před tím, než se rozhodnete pro určitou strategii přijímání žádostí o spojení na Linkedin, je důležité uvědomit si, jaký je jejich účel a co od vašeho působení na Linkedin očekáváte. Pokud si osobu přidáte na základě žádosti mezi spojení, bude si moci prohlížet váš profil. Toto je potřebné si uvědomit tehdy, kdy máte profil zveřejněný jen částečně. Určitě vám doporučíme pořádně se seznámit s nastavením soukromí, aby jste věděli, do jaké míry o sebe zveřejňujete jednotlivé údaje.
Linkedin umožňuje nastavit si různé stupně zveřejnění vašeho profilu. Pro neregistrované uživatele na Linkedin může být například hodně informací z vašeho profilu skrytých. Stejně tak můžete nastavit, jaké informace z vašeho profilu budou moci prohlížet osoby, které ve „spojení“ nemáte. Konečně se dostáváme k otázce, jaký je teda účel spojení?
Nejdůležitější výhodou je, že lidi, s kterými jste ve spojení vás můžou doporučit, resp.podpořit (endorsement), čím víc podporují vaši odbornost a zkušenosti v určité činnosti či oblasti. Toto vám při hledání nového zaměstnání dokáže pomoci. Z tohoto pohledu jsou spojení na Linkedin velmi užitečná.
Aby jsme našli odpověď na „hamletovskou“ otázku či přijímat, nebo nepřijímat, podívali jsme se na tři nejčastěji využívané strategie a jejich silné a slabé stránky.
Strategie č. 1: Přijímat žádosti o spojení od každého
Pokud vám chodí pravidelně mnoho žádostí o spojení, je to určitě lichotivé. Stačí už jen kliknout a máte nové spojení. Častou strategií je přijímat spojeníod každého, a to ať už od bývalého spolužáka z Vysoké školy až po náhodného recruitera například z Indie. Touto strategií můžete lehko získat i stovky spojení, otázka je však jejich relevantnost. Pokud vás baví sledovat narůstající čísla spojení na vašem profilu, je to správná cesta. Na druhé straně je potřebné dodat, že na lidi, kteří se na Linkedin velmi dobře orientují, s nerelevantními spojeními dojem určitě neuděláte.
Tato strategie má i další nevýhodu. Jak si do spojení bez rozmyslu přidáte lidi, které vůbec neznáte a honíte se za číslem, může vás to lehko dostat do nepříjemné situace. Stačí, jak se vás kamarád zeptá, zda byste ho nemohli představit některému z vašich spojení na Linkedin v domnění, že se s danou osobou znáte a nepříjemná situace je na světě. Nesnažte se proto vzbuzovat dojem, že znáte tisíce lidí z vaší branže, pokud to tak ve skutečnosti vůbec není.
Strategie č. 2: Přijímat žádost pouze od lidí, které skutečně znáte
Přišla vám žádost o spojení od někoho, koho jste nikdy neviděli a ani ho neznáte? Jednoduše ji budete ignorovat. Chráníte si své soukromí, je-li pro vás absolutní prioritou. Těžko bychom mohli něco o namítat. Tato strategie má také své nevýhody. S tímto přístupem budete mít vždy vytvořený pouze úzký okruh kontaktů, které s ohledem na vaši kariéru nemusí být vůbec relevantní a užitečný. Mezi vašimi spojeními bude několik členů rodiny, pár bývalých spolužáků a možná také pár současných kolegů, s kterými i tak komunikujte jinými způsoby.
Tato strategie není vhodná v době, kdy na Linkedin hledáte nové pracovní příležitosti. V tuto dobu se totiž aktivnímu vyhledávání kontaktů nevyhnete.
Strategie č. 3: Každou žádost zvážíte a nemáte problém ji přijmout i od neznámých lidí
Třetí strategie by měla být rozumným kompromisem mezi prvními dvěma. Její nevýhodou je, že si vyžaduje váš čas a trochu pátrání. Pokud si vás mezi spojení chce přidat osoba kterou znáte, neznamená to, že půjde hned o bezvýznamný a nerelevantní kontakt. Nemělo by však jít o rutinu. Každý kontakt si raději co nejvíc prověřte a nebojte se například reagovat na pokus o navázání kontaktu.
Tato strategie si vyžaduje víc péče o svůj „seznam spojení“, odměnou za to vám budou relevantní kontakty, které vám reálně pomůžou při snaze o lepší kariéru, nebo jiný posun v pracovním životě.
Která strategie na Linkedin je ta nejlepší?
Určit jednu a nejlepší strategii, jak přistupovat ke spojení na sociální síti Linkedin není možné. Vždy totiž závisí na oblasti v které působíte, vašem očekávání a jaké kontakty vás o spojení žádají.
Hledáte si novou práci? Nebojte se přijímat žádosti o spojení od náborových pracovníků. Působíte jako freelancer, teda „na volné noze“? V klidu přijměte žádost od lidí, o kterých si myslíte, že by pro vás mohli být tou správnou inspirací. Jediný univerzální recept zkrátka neexistuje. Platí tedy, že čísla nejsou vše a proto se zaměříme na relevantnost kontaktů, než na jejich počet.