Výjimečný zaměstnanec – jeho 7 návyků a povahových rysů
Tým Proplusco
Zaměstnavatelé míjejí měsíčně stovky, či tisíce korun na to, aby našli a udrželi ty nejlepších a nejkvalifikovanější zaměstnance. Co to ale znamená být nejlepší, a proč jsou někteří lidé v práci úspěšnější než jiní?
Pokud si myslíte, že inteligence je odpovědí na tuto otázku, jste na omylu. Je to Vaše osobnost.
"Intelekt je silný nástroj, ale neberme ho jako naše bohatství. Naším bohatstvím je naše osobnost. " - Albert Einstein
Osobnost se liší od intelektu (IQ), ale částečně i od emoční inteligence (EQ). Oba druhy inteligence můžeme vlastní snahou měnit, naše osobnost však stále zůstává stejná. Někteří lidé mají tendenci hodnotit osobnost jiných, právě na základě jejich emoční inteligence, empatie nebo určitých mozkových kapacit. Zjednodušeně, hodnotíme lidi jako dobrých, špatných, moudrých či hloupých.
Jsou to právě silné osobnostní rysy, jako například introvert - extrovert, které předurčují naše chování. Osobnost nezměníme, ale můžeme k ní doladit dovednosti, které vytvoří téměř dokonalý celek.
Zjišťovali jsme, jaké návyky či povahové rysy jsou ty, které zaměstnavatelé řadí mezi důležité.
Pracujte i mimo svou komfortní zónu
Neznamená to nutně zůstávat přesčas. Myslíme tím přijmout výzvy a pracovat mimo svých obvyklých hranic. Vzít neobvyklý projekt nebo zkusit proces optimalizovat, je jeden ze způsobů jak na to.
Neutíkejte před konfliktem
První negativní věc je konflikt vyvolat a ta druhá před ním ujít. Konflikt je skvělý nástroj na to, jak vyčistit a opravit to, co je zkažené. Konflikt však nemůže skončit destruktivní. Vznikl jako potřeba nápravy, a proto se musí racionálně vyřešit a uzavřít, případně si sjednat kroky, které budou následovat a vést k nápravě.
Soustřeďte se
Velmi důležitý koncept "nechat věci plynout" - je třeba rozeznávat mezi tzv. hlukem v pozadí a skutečným problémem. Hluk v pozadí jako protivný zákazník, špatná nálada kolegyně nebo nevyspalý šéf versus skutečné problémy, které mohou vyústit v ztrátu byznysu, to je to, co vědí "výjimeční" zaměstnanci rozeznat. Umí se soustředit na to, na čem skutečně záleží.
Myslete až potom mluvte
Nemít strach promluvit v obtížných situacích, ale ani v těch směšné lehkých je velmi důležitá dovednost. Stejně tak, nebát se ptát, když něco není jasné. O tomto slýcháme často, ale třeba si uvědomit, že ptát se a mluvit je nutné vyvážit tzv. selským rozumem.
Pracujte se svým egem
Silné ego, které nás pohání, ale nepředbíhal, je něco, čím neoplývá kdokoliv. Většinou se setkáváme s lidmi, jejichž ego buď bezdůvodně předbíhá nebo bezdůvodně brzdí. Schopnost přiznat si chybu, zda nechat si poradit je u zaměstnavatelů velmi důležitý faktor.
Charakter a přátelskost
Výjimeční lidé jsou často-krát označováni jako ti, jejichž mají v práci rádi. Výjimečný člověk se snaží, aby se lidé kolem něj a v jeho přítomnosti cítili dobře. Do stresových situací se snaží vnášet humor, protože v příjemné atmosféře se příjemně pracuje a tedy produktivita a efektivita je vyšší. Nemluvě o tom, že vystresovaný klient se mnoho krát při příjemném člověku ví uklidnit.
Neutralizujte toxické situace a lidí
Frustrace a vyčerpání mnohdy pramení z toxických situací a toxických lidí. Výjimečný zaměstnanci vědí identifikovat své emoce a umí se chovat racionálně. Vědí najít řešení v neřešitelných situacích a nenechají se člověkem ani situací příliš deprimovat.
Výjimeční zaměstnanci jsou často krát výjimeční i jako lidé ve svém soukromí. Odpracovaná léta, znalost programovacích jazyků, zda červený diplom je silná zbraň, ale nedělá to člověka jedinečného. Když však vezmeme kousek z každého a dochutíme to správnou dávkou EQ, hodnotami a vnitřním přesvědčením, namícháme si správný osobnostní koktejl výjimečného zaměstnance.